Zasady poradnictwa
Poradnictwo obywatelskie jest metodą wspierania osób w poszukiwaniu rozwiązań ich problemów poprzez udzielanie porad i informacji o prawach i obowiązkach obywatela w dziedzinach określonych w ofercie usług BPO.
Oto podstawowe zasady jakimi kierują się doradcy BPO:
· Poufność
Biuro zapewnia zachowanie w tajemnicy :
– samego faktu pobytu klienta w BPO oraz
– wszystkich powierzonych przez klienta informacji
Wyjątek od zasady stanowią sytuacje określone prawem, a katalog tych praw znajduje się w biurze i może być udostępniony na prośbę klienta.
· Bezpłatność
Świadczone przez biuro porady są całkowicie bezpłatne.
· Bezstronność
Doradca udzielając porad nie kieruje się :
– własnymi opiniami, przekonaniami i wartościami
– nie ocenia klienta i jego działań
– nie angażuje się po żadnej ze stron konfliktu
· Niezależność
BPO udzielając porad kieruje się wyłącznie dobrem klienta nie zaś interesem kogokolwiek innego.
· Samodzielność klienta
Doradca nie podejmuje decyzji za klienta. To klient sam dokonuje wyboru.
· Otwartość dla wszystkich
Każda osoba może być klientem biura i będzie przyjęta w sposób uwzględniający jej potrzeby i możliwości.
· Aktualność i rzetelność informacji
Każda porada jest udzielana w oparciu o istniejący w BPO system informacyjny. Informacje są zgodne z obowiązującymi przepisami oraz z aktualną ofertą instytucji i organizacji działających na rzecz obywateli.