Wycieczka promem do Szwecji- Sztokholm 13-16 października 2018 roku

Skandynawia od dawna kusi nas pięknem, dostatnim stylem życia, dzikimi widokami, surowym klimatem. Życie na malowniczych i ciasnych uliczkach wśród barokowych kamieniczek płynie spokojnie i powoli. Takie też wrażenie odnieśli uczestnicy tegorocznej 4 dniowej wycieczki do Sztokholmu. Uczestnicy Powiatowego Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi wraz z podopiecznymi Filii POW-u z Trzynika mieli okazję poznać tamtejszą kulturę, sztukę oraz tamtejsze zwyczaje.
Po raz pierwszy mieliśmy okazję płynąć promem ,,Polferries”, który wypływał z Gdańska do Nynashamn.
Po błyskawicznej odprawie znaleźliśmy się na pokładzie, na którym otrzymaliśmy karty elektroniczne zastępujące tradycyjne klucze do kabin.
Rejs trwał 18 godzin, w trakcie którego mieliśmy zapewnionych wiele atrakcji min.:zabawa taneczna, pokaz kulinarny ibaristyczny, darmowy seans filmowy. Na śniadanie szwedzki stół. Można było jeść niemal wszystko o czym się zamarzy. Niestety dla większości z nas raczej tylko oczami. Podczas konsumpcji niejednokrotnie padały słowa ,,O rety! Ale się najadłem”.
Pokładowe kabiny choć małe były przytulne i czyste. Widok rozciągającego się za bulajem morza oraz lekkie kołysanie niejednego do snu usypiały. Na szczęście u żadnego z nas nie odezwała się choroba morska.
,,Myśleliśmy, że są to kabiny 2-osobowe a co się okazało, że nad nami były jeszcze dwa łóżka. Jak je rozłożyliśmy nie raz się w głowę uderzyliśmy”- mówił Pan Jan.
Po dopłynięciu na szwedzki ląd, opuściliśmy pokład udając się autokarem na zwiedzanie Sztokholmu w towarzystwie Pani Moniki będącej naszym przewodnikiem.
Gruntowne zwiedzanie Sztokholmu w ciągu jednej doby jest prawie niemożliwe, w związku z tym spędziliśmy tam aż trzy dni, które intensywnie poświeciliśmy na zwiedzanie: Starego Miasta, Muzeum Galeonu VASA, w którym znajdował się zrekonstruowany okręt wojenny floty Gustawa II Adolfa, Domu Alfreda Nobla, Browaru Monachijskiego, Ratusza, Współczesnego Centrum Kongresowego, Filharmonię- miejsce wręczania Nagrody Nobla, Zamku Królewskiego oraz Katedry Storkyrka.

Spacerując uliczkami Sztokholmu byliśmy świadkami zmiany warty Gwardii przy Zamku Królewskim. Zrobiło to na uczestnikach wycieczki ogromne wrażenie. Świecące hełmy i niebieskie mundury przyciągały wielu gapiów. Mieliśmy również okazję przejść się najwęższą uliczką w Sztokholmie, która wywoła u podopiecznych lekką obawę.
,,Boję się, że się nie zmieszczę!” , ,,Mogłem nie jeść śniadania” – mówili Paweł i Gabrysia.
Wszyscy, którzy brali udział w wycieczce byli z tego powodu prze szczęśliwi. Możliwość zwiedzenia innego kraju dostarczyła im moc wrażeń i nowych przeżyć, poszerzyła wiedzę na temat Szwecji oraz sprawiła, że na okres wycieczki każdy mógł zapomnieć o swojej codzienności, która dla większości jest podobna i niestety monotonna. Z naładowanymi akumulatorami wróciliśmy do domów i innych obowiązków głęboko wierząc, że jeszcze kiedyś będzie nam dane udać się w tak ciekawą i niezwykłą wyprawę.
Pragniemy podziękować Pani Beacie Teodorowicz z Morskiego Biura Podróży s.c w Kołobrzegu za zaplanowanie i zorganizowanie nam wycieczki do jednej z najpiękniejszych stolic świata. Podziękowania ślemy również do naszego kierowcy, który towarzyszył nam z anielską cierpliwością i pogodnym nastawieniem przez cały okres trwania wycieczki oraz do Pani Moniki, naszej niezawodnej przewodniczki, która z wielką pasją, dokładnością i szerokim uśmiechem prowadziła nas po szlakach szwedzkiej ziemi.
Na końcu parę słów pragniemy skierować do wszystkich tych, bez których niemożliwa byłaby nasza wycieczka. To dzięki Wam, na twarzach podopiecznych zmęczonych rutyną, problemami, pojawiła się świeżość, przełożona na promienny uśmiech i spokojny umysł.
Najszczerzej jak potrafimy, uczestnicy wycieczki wraz z terapeutami, uśmiechają się teraz do Was!